Rodzaje sprężyn, czyli jak i gdzie je używamy – najważniejsze informacje

Posted on 25/01/2020 7:42am

Sprężyn używa się przy produkcji maszyn, najczęściej jako łączniki w połączeniach sprężystych. Poza łączeniem pełnią jeszcze parę szczególnie funkcji, od łagodzenia nacisków (amortyzacji) przez pomiar sił i momentów po akumulowanie energii. Produkcja sprężyn to szereg formalnych etapów tworzenia, które gwarantują im trwałość czy odporność na warunki eksploatacji.

sprężyna
Author: Thomas Quine
Source: http://www.flickr.com
Jak na różnorodność sprężyn, mamy w tej materii wybór, z głównym kryterium, czyli przyjmowanym obciążeniem. Według niego części sprężyste dzielimy na ściskane, rozciągane, skręcane i zginane. Każde z nich wyróżniają się specjalnymi dla swojej kategorii parametrami sztywności, długości rozciągnięcia, procentowo wyrażonym stosunkiem obciążenia do odkształcenia - zobacz również: - sprężyny.
Najbardziej charakterystyczna jest sprężyna śrubowa, znana z widzenia dzięki linii śrubowej. Sprężyny śrubowe mogą rozciągać, ściskać lub skręcać. Sprężyny płaskie wykorzystuje się w zegarkach i odróżniają się od poprzednich płaskim, liniowym wykonaniem. Mają swoje zastosowanie jako styki w przekaźnikach, używa się ich również w zegarkach, obok innych sprężyn - spiralnych. W tych przypadkach nie mają dużo wspólnego z ogólnie pojmowaną sprężyną, to raczej kawałek stali, blachy lub zwykłego pręta.
Sprężyny spiralne, wykonane z cienkiej taśmy, w trakcie działań na nie wywołują naprężenia zginające. W przypadku zegarków służą jako napęd osi, a przy awarii są jednym z pierwszych elementów interwencji zegarmistrza.
Tak zwane sprężyny pierścieniowe zbudowane są z dwóch grup - pierścieni rozciąganych oraz ściskanych. Są to sztywne konstrukcje, które mogą „brać” na siebie dość spore obciążenia. Nawet wtedy pozostają nieznaczne odkształcenia. Dlatego też z powodzeniem stosuje się je w zderzakach przednich pojazdów. To skutek dużego tarcia między pierścieniami, co powoduje automatyczne rozpraszanie energii z zewnątrz.

Konstrukcja metalowa ze sprężyną
Author: taymtaym
Source: http://www.flickr.com
Zostając przy samochodach, a konkretniej w układzie rozrządu - dysponuje on własnymi, unikatowymi sprężynami zaworowymi.

Poczytaj więcej w opracowaniu innego tego typu wpisu - są tam zamieszczone bardzo pożyteczne dane, które na pewno docenisz w praktyce.

Mają one zamykać zawór i utrzymywać go tak by pozostawał zamknięty. Funkcjonowanie w komorze rozrządu poddaje sprężyny zaworowe dużym temperaturom i obciążeniom siłowym.

Jeżeli ciekawi Cię przedstawiany artykuł i masz ochotę dowiedzieć się więcej na taki wątek, to z pewnością pełny wpis (http://www.aquablendpolska.com/kategorie/plynne-mieszanki-paszowe/) będzie tu niezwykle przydatny.

Stąd też w sprężynach zaworowych stosuje się stal najwyższej klasy, a wcześniej poddaje się sprężyny kulkowaniu.

Tags: obciążenia, taśmy, sprężyny, amortyzacja