Konstrukcja oraz funkcjonowanie zawieszenia w niedużych pojazdach

Posted on 14/02/2023 7:33am

Wielu właścicieli niedużych, miejskich samochodów,szczególnie francuskich firm, miało problemy z zawieszeniem swojego samochodu. Warto poznać arkana jego budowy oraz reguł działania, szczególnie, że to nic skomplikowanego.

Rozważmy, czym jest zasada działania osi skrętnej. Oś skrętna stanowi element tylnego zawieszenia samochodu. Oś skrętna pojawia się w typach zawieszenia używanych zazwyczaj w małych pojazdach średniej klasy. Często występuje w pojazdach francuskich marek, w pojazdach miejskich oraz kompaktowych. Rozwiązanie to jest proste i niezwykle funkcjonalne, bowiem dzięki temu, że zajmuje niewiele miejsca, gwarantuje zagospodarowanie znacznej powierzchni bagażnika. Ten rodzaj zawieszenia to również rozwiązanie znacznie bardziej oszczędne niż skomplikowane rodzaje zawieszenia wykorzystywane w luksusowych pojazdach z górnej półki. Zasada działania osi skrętnej używana jest w zawieszeniu półzależnym, w którym, odwrotnie niż w przypadku zawieszenia zależnego oraz niezależnego, ruch jednego koła w osi nieznacznie oddziałuje na obroty drugiego koła w jednej osi. W przypadku zawieszenia zależnego, obrót jednego koła wymusza obroty drugiego. Natomiast w przypadku zawieszenia niezależnego oba koła pracują całkowicie niezależnie.



Porównaj: odnośnik

tarczowe hamulce
Author: Alexander Nie
Source: http://www.flickr.com
Jak przedstawia się mechanika tylnej belki krok po kroku? Tylne zawieszenie składa się z dwóch wahaczy wleczonych, zamocowanych do nadwozia, złączonych płaską belką, wywołującą skręcanie się kół.

Chcesz czytać więcej na zbliżony temat? Żaden kłopot. Trzeba jedynie wejść na podane hiperłącze do wpisu i przejdziesz na nową witrynę.

Belka skrętna jest łatwa w konstrukcji. Zaletą belki skrętnej jest również jej stosunkowo łatwe instalowanie i rozbiórka w przypadku ewentualnej awarii. Zatem mechanika tylnej belki krok po kroku nie jest kwestią trudną. Trzeba tylko pilnować, czy tylna belka funkcjonuje prawidłowo. W razie gdy pojawią się problemy z obracaniem się kół, kłopoty przy manewrowaniu samochodem, należy czym prędzej pojechać do mechanika. Pamiętajmy, że zaniedbanie tego typu usterek może nas później wyjątkowo dużo kosztować, gdy będziemy zmuszeni wymienić część zawieszania na nową.

Powiązane artykuły - link

Tags: Zawieszenie, koła, wahacze